Михайло Карасьов.
Первісний
Дух Любові
(Про книгу Кості
Мордатенка «Милостива цното спраглих вуст»).
Над Землею, де
щойно сотворилися чоловік та жінка, витав Дух Любові. Час від часу він
проявлявся в словах, і слова ці ставали віршами. Здається мені, саме так, десь
в глибині віків, народжувалася ця книга.
Костя Мордатенко
вирізняється своїм ні на кого не схожим голосом. Його поезія – безособові
згустки почуттів. Одні з них випромінюють божественне сяйво, інші сочаться
кров’ю. Вірші Костянтина можуть подобатися, або не подобатися. Та одне скажу з
певністю: ТАКОЇ поезії про ЛЮБОВ ви не прочитаєте більше ніде.
Первородні
слова, витягнуті на світ Божий з глибин народної пам’яті, мережать сторінки
його книги. Часом незрозумілі, вони зате дають можливість впритул наблизитися
до невимовної суті буття. Оригінальні, іноді неоковирні рими народжують
своєрідну ауру, а вкупі із старовинними словами роблять вірші твердими, мов
камінь:
«вúшне, вúшенько! пнешся увúсь,
ти любаска, а я твій милýн,
йди до мене, низенько схились –
поцілуй».
Порівняння, котрі знаходить автор, метеоритами врізаються в мозок, часом
шокуючи читача:
«я хочу бачити власну смерть,
її сідниці стискати, навіть;
запнись халатиком, мамо, змерз, –
це я з животика випинаюсь».
Викресані
порівняннями, в підсвідомості часом зринають еротичні образи, які, за всіма
формальними ознаками, мали б здаватися грубими аж до порнографічності, але –
цього не стається. У віршах Костянтина найвідвертіша еротика виглядає
природною, як природною була оголеність чоловіка і жінки на початку світів. В
цьому є диво, котре дарує нам автор.
Почуття до жінки охоплює весь спектр – від тваринного потягу і до рядка: «дивитися
на жінку голу//і бачить Господа у ній». Зв’язані з жінкою переживання то
світяться безмежним щастям, а то гіркотою розлуки:
«я задихався, не
міг ходити,
і втратив мову,
зламав мольберт,
я плакав поспіль
сімнадцять тижнів,
перш ніж убити в
собі тебе…».
Проте, тема
кохання затісна для емоцій, про які хоче повідати автор. В його віршах Духом
Любові пронизані всі сфери людського буття. Читач натрапить у збірці на спогади
дитинства, або й на дитячі твори. Одним із найсильніших у книзі є вірш про
матір:
«……
Ви
спали без ковдри, в сорочці,
ось
так: підібгáвши коліна,
як
зірваний вітром листочок
і
пахли, як висохле сіно;
…….
як
спали, я з Вами балакав,
легкé
простирадло накинув,
і
дивлячись, тихо заплакав,
Ви
схожі були на дитину;
і
сльози ковтаючи нáтще,
не
сердьтесь, що бачимось мало;
Ви
схожі були на зерня́тко,
на
дівчинку в ліжечку, мамо».
Задуматися над
Істиною змушують слова благоговіння Поета перед природою і пошуки Бога в ній: «крапелькú
звисають з гíлки//отченáшем з вуст дитячих».
І в кожній
поезії присутня первісна, палка пристрасть, яка, звісно, охоплює й наше
єство.
Можна було б наводити
приклади далі. Але навіщо, коли читач і сам знайде ці рядки, перегорнувши
сторінку. Однак, насамкінець дозволю собі ще процитувати:
«тремтиш ,
як брúжа , шкіру з себе здер,
щоб нею
вкýтувати змерзлих перехожих,
і так переживаєш
за людей,
що пальцями розгладжуєш
їм зморшки».
Хочеться, щоб
читач, цей «змерзлий перехожий», зумів почути невидиму струну в
своїй душі, котра зазвучить в унісон із Любов’ю, якою так щедро ділиться з нами
автор.
Немає коментарів:
Дописати коментар