Михайло Карасьов.
Оповідання конфліктів чи
конфліктне оповідання?
Замітка про оповідання
Василя Трубая «Храм».
Опубліковане
в УЛГ (№7-№8 за квітень 2016 року) оповідання Василя Трубая «Храм» наштовхує на
думки, котрими хочеться поділитися. В художньому плані автор не потребує
реклами. В «Храмі» ми бачимо і живий характер героя, створений нехитрою, але
щирою його сповіддю; і потужну мотивацію персонажів в подальших діях; і яскраву
асоціацію, коли болото однаково очищається від пляшки з п-під пива і від купола
церкви; і бездоганне знання деталей. До всього, оповідання написане твердим
чоловічим стилем, без зайвих мудрствувань і сентиментальних відступів. Все чутливе,
ніжне і болюче не прописується автором, а народжується в голові читача.
Але
не це спонукає до роздумів. Спонукають конфлікти, які й поверхнею, і в глибину
пронизують оповідання. Залишаючись одним з кращих майстрів підтексту, Василь
Трубай видозмінює його. Підтекст «Храму» уже іншого гатунку, аніж підтекст
«Ріки», «Тангу» чи «Штика». Він багатоплановий і не несе в собі прямолінійного
розв’язку.
Видимий
мотив оповідання ‒ гріх і кара за нього. «У всякого здорового
чоловіка зринають гріховні думки, коли він бачить гарну жінку. Ну, якщо це
диявольське, то що ж тоді зветься коханням?» ‒ запитує
в себе священник. Боротьба між обов’язком і спокусою виливається в боротьбу між
каноном і коханням. Кожен з героїв має свою правду. «Що більший гріх: любити заміжню жінку, чи
спричинити їй смерть через нелюбов?» ‒ знову терзає себе питаннями герой і не
знаходить відповіді.
Далі
увагу заполоняють думки священника, викликані протиріччями, котрі він бачить у
самій Біблії: «Один хлопчина,
студент, трохи молодший за мене, каже: «Отче, от ви будуєте храм і хочете
служити в ньому Богу. А в Діяннях написано, що Бог, який сотворив світ і все,
що в ньому, не живе у рукотворних храмах, ані не приймає служби з рук
людських». Такі думки ведуть до
єресі. Проте тут таки маємо і зворотний бік медалі. «Не знаю, може це й
святотатсво, але попробуйте забрести десь далеко від людей і молитися. Забути
про все і молитися! І ви відчуєте, як Бог приходить до вас» ‒ розмірковує священник. Його хитання, сумніви,
відсутність твердості у вірі робить його близьким читачеві, але проблема від
цього не зменшується, а навпаки.
Протиріччя,
залишені на домисел читачеві, викликають неоднозначне відношення, аж до
неприйняття самого оповідання. Особливо тоді, коли на перший план виходить протиставлення
християнства (храм) і язичництва (болото). Вже на початку автор вказує, що саме
цей соціально дражливий конфлікт закладений в основу твору. Адже на місці християнського
храму колись було язичницьке капище, та й розмова священника із старим дідом
підтверджує це: «Цікавий такий
дідок, видно, що дуже обізнаний, але видає себе за простачка. Каже, що ця війна
Богів ще не завершена. На його думку, давня язичницька, чи, як він каже –
православна релігія була справжньою, натуральною, в ній людина зливалася
з природою, була такою ж, як птиця, чи звір, чи комаха, а християнство, мовляв,
перебрало усі обряди від язичництва, але вихолостило їх, зробило штучними,
надуманими, націленими лише на володіння душами людей».
Згодом
невідворотність кари за гріх переплітається із конфліктом між язичництвом і
християнством. Ураган, котрий розрушив храм, так само може трактуватися і як
кара Христа за нещирість віри, за прелюбодіяння із заміжньою жінкою ‒ і як
демонстрація сили язичницького Бога.
Та раптом,
ближче до кінця ‒ мов катарсис! ‒ приходить зовсім інше розуміння того, що
закладено в оповіданні. «Вона
ставала у мох, з-під якого сочилася вода, й не тонула. Час від часу повертала голову,
усміхнено дивилася на мене, звучи за собою, і в її погляді не
було божевілля, була лише незбагненна любов, якої я не міг осягнути». Чи то не сам Христос устами Олени говорив
до священника: «Пішли зі мною!»?
Пішли в природне, в живу віру, геть від догми і схоластики!
Протистояння
між догмою, придуманою фарисеями і книжниками, які вихолостили справжню віру,
і живою вірою Ісуса Христа, котрий приніс у світ знаменне: «Не людина для
суботи, а субота для людини!» ‒ ось, мабуть, ключ до розуміння психології героя
і філософії оповідання. Це питання ‒
жива віра чи церковна догма ‒ віками стояло і стоїть перед думаючими людьми.
Звідси починалися всі реформації, протестанство і розколи. І, як не дивно на
перший погляд, таке розуміння Христового вчення дає відповіді на всі запитання,
навіть примирює, здавалось би, непримириме
‒ християнство з язичництвом.
Живій
вірі приходив на землю учити Христос. Тому природне, що вклав у нас Бог, має
перемогти надумане людськими забобонами і правилами. В такій інтерпретації оповідання
«Храм» піднімається до вершинних творів ‒ хоча б тому, що воно провокує
дискусію, торкаючись найменш усвідомленої людьми Христової заповді, заповіді до
живої, а не до книжної віри.
Однак
у фіналі В. Трубай не міг погрішити проти істини. Фінал оповідання надзвичайно
реалістичний. Священник не може перебороти своєї натури і зректися догм ‒ як
ось уже дві тисячі років після Христа не може зробити цього все людство.
· * *
Немає коментарів:
Дописати коментар